KOVÁSZ - The slow journal

Ha valamiért (pl. nagyméretű kép miatt) nem jól jelenik meg az oldal, ide kattintva megnézheti az eredeti változatot.

 

II. vfolyam, 4. szm
1998. Tl (25-33. oldal)

Fy rpd: Kiresedett hagyomny vagy a hagyomny remnye? - Gondolatok egyhzrl, alkotmnyrl, emberi jogokrl*

Tmk: alkotmny, llam, egyhz, enciklika, felvilgosods, hagyomny, homoszexualits, intzmnyesls, katolikus, keresztnysg, kizskmnyols, Magyarorszg, pnzgy, stratgia, valls

Az albbi eszmefuttatsban azt vizsglom, hogy az emberi jogok rendszere miknt viszonyul tgabb rtelemben az eurpai kultrhoz,(1) st, mg tovbb lpve, az gynevezett eurpai kultra mennyiben keresztnyi. Ennek alapjn j vlaszt ltok lehetsgesnek a keresztny egyhzak rszrl az emberi jogok egyes erteljesen krvonalazd problmira. A komolyan vett keresztnyi, keresztny egyhzi trsadalmi gondolkods kvnatos renesznsza a jv nagy lehetsge.

Mg tovbb lpve, ez a vizsglds rinti az egyhz tnyleges s lehetsges szerept a modern trsadalomban, s e krdst trgyalva nem kerlhet meg, hogy ki s milyen minsgben szl hozz a tmhoz. Egyrszt az egyhz s a keresztny mveltsg, keresztny rtkrend, st, keresztny rtkrend szerint l emberek kre nem felttlenl fedi egymst, s tovbb rnyalhat a kp a vallsukat gyakorl, illetve a hv emberek krnek elvlasztsval.(2) Msrszt - mint az emberisg egsze s minden intzmnye - a keresztny egyhz szervezete is a trtnelem alanya. Szmtalan funkcit, feladatot teljestett mr a trtnelem sorn, tbb-kevsb eredmnyesen,(3) vltoz mrtkben elismerten, illetve tbb-kevsb vitatott mdon. Szmunkra, mai emberek szmra az egyhz idtlensge mellett aktulis lte, szerepe, lehetsges szerepe kiemelkeden fontos krds. Egszen sajtos, de napjainkban klnsen felrtkeld szempont az, hogy a keresztnysg erklcsi tantsnak alapttelei hossz tvon mifle trsadalmi intzmnyek kialakulst sztnztk.

Eurpban a keresztnysg ktezer v alatt mlyen beleivdott az emberek gondolkodsba, a nemzedkrl nemzedkre tovbbadott - rszben intzmnyi kereteket is lt - kultrjba, teht ma mr messze nem azonos a keresztny szellemisg hatkre a keresztny egyhzak szorosan vett aktv tagsgval. A keresztny rtkrendrl, gondolkodsrl, letrtelmezsrl, embereszmnyrl s mg sok minden msrl az egyhzak krn kvl az eurpai trsadalom tovbbi szles kreinek lehet olyan mondanivalja, amelyet nmaga vlemnyeknt, tkeresseknt, st vllalt, vallott identitsaknt meglehetsen hitelesen fogalmazhat meg. Ezen jszer felllsban az egyhztagok krn kvl vltozan szles kr tallhat. Az idetartozk szmra mr ma is fontosak, illetleg idvel nagyon fontoss vlhatnak az egyhzi tmutatsok, nyilatkozatok s felelssgvllals.

Ezt a latens trsadalmi krt az egyhz partnerknt szlthatja meg, s ez a kr szvesen venn, ha az egyhz kpes volna velk prbeszdet folytatni nemcsak a modern vilg dolgairl, hanem a modern vilg jvjnek dilemmirl, flelmeirl s remnyeirl is. Mindez, persze, nem lehet ellenttes az egyhzak evangelizcis trekvsvel, habitusval.

Felvethet teht, hogy mit vrhat el a keresztny mveltsg ember a mai egyhztl. Van-e rtelme az egyhzhoz fordulni "kvlrl"? Lehet-e impulzust adni kvlrl az egyhznak, s nem felttlenl az egyhzra bzni a kezdemnyezst? Mifle kls impulzusokra vrhat az egyhz reaglsa?(4) Van-e mg tennivalja az egyhznak a trsadalmi intzmnyek, a trsadalmi struktra ptse, inspirlsa tern?

Az emberi jogok srelme a gazdasgi struktra ltal

Ha nem tesznk mst, mint elolvassuk a II. Jnos Pl ltal 1991-ben kiadott Centesimus Annus kezdet enciklikt, akkor rzkelhetjk, hogy a katolikus egyhz felels trsadalmi gondolkodsra szlt fel. Ez a nyilatkozat mr a globlis gazdasgi vilgvlsg elestjn - amikor mg mindenki a nagy Szovjetuni szthullsval volt elfoglalva - igen kirlelt (teht hosszabb elkszleteket felttelez) mdon foglalkozott a piacelvnek mondott gazdasgszablyozs legfontosabb krdsvel. Eszerint a legalapvetbb emberi, trsadalmi, etikai elveknek nem mondhat ellent a gazdasg szablyozsi rendszere s ezen bell a pnzrendszer szmos rvnyre jut rendezelve sem. Taln ezzel a megllaptssal kellene kezdeni a trsadalomtudomnyok oktatst a kzpiskolkban s az egyetemeken. Jmagam kiemelem e hozzlls fontossgt a kzgazdasg-tudomnyokban, azon bell pedig az ltalnos pnzelmletben.

A vizsgldst az emberi jogok rendszervel bvtve felvethet, hogy az emberi jogok gazdasgi-pnzgyi struktrn keresztl megvalsul srelmnek tettenrse nem trgya szinte semmilyen ltalnosan elismert gazdasgelmleti trekvsnek. Ebbl kvetkezik, hogy a vdekezs is nagyon btortalan eme srelmek ellen. Nem gondolkodunk ebben az egyelre tlsgosan absztraktnak tetsz sszefggsben, s a gyakorlatban ltalban sehol sem lehet hathatsan felszlalni e srelmek ellen.

Pldul nincs vagy kevss van rtelme a faji megklnbztets ellen kzdeni, ha kzben minden rintett - anyagi szempontbl - rabszolgasgba van tasztva. Kevss van rtelme egyenl emberi jogokrl rtekezni a rendrsgi hradsokkal kapcsolatban, ha kzben mindent megnyomort egy korbban elkpzelhetetlennek ltsz, globlis szinten rvnyesl, monopolista jelleg gazdasgi struktra. Kevss van rtelme az emberi jogi kzdelmeknek, ha az emberi jogok rendszert kivv emberi j szndk meghistsra elegend minden alapvet emberi jogi srelmet gazdasgi smkba, pnzgyi gyletekbe csomagolni, s mr fel sem merl - vagy csak nagyon halvnyan - a kifogs lehetsge.(5)

Ekkor mr az is csak msodrang krds, hogy az emberi jogok rendszere mennyire ellentmondsos egymagban, hiszen a legslyosabb, legtbbeket rint esetben hatstalan a vdelem. Nem mkdik, mert a tnyllsok nincsenek rgztve, s nehezen rtelmezhetk. A "rabszolgaszerzdsek" csak akkor tilosak, ha nyelvezetkben nem haladnak meg egy kritikus absztraktsgi szintet. Azon tl szinte szabad a (rabszolga)vsr. Nem csoda, hogy sokan modern barbrsgrl beszlnek, s ez a felfogs szinte a XX. szzad egszn vgighzdik, a trsadalomkritikban ugyangy, mint az irodalomban, a mvszetben.(6) Ezt a modern barbrsgot sokig a kommunizmussal lehetett azonostani, mra azonban kiderlt, hogy ltalnosabb a problma. Ezt elemzik a szzad legvgn a globlis kapitalizmus kritikusai is.

A gazdasgi struktrba, a pnzfolyamatok ttekinthetetlen dzsungelbe csomagolva trtneti korszakok trsadalmi vvmnyai vlhatnak res frzisokk, enyszhetnek megfoghatatlanul semmiv, mikzben, persze, bizonyos kiresedett, felsznes keretek kztt kisebb illetlensgek szmon krhetk - de inkbb csak formlisan. Az emberi mltsgot, az eurpai embereszmnyt, az emberi jogokat srt, st, mr-mr felszmol lnyegi mozgsok, folyamatok(7) olyannyira rintetlenek maradhatnak, hogy meg sem tudjuk nevezni ket, szinte nincs is tudomsunk rluk, nemhogy mdunk, btorsgunk s energink lenne fllpni ellenk. Csak homlyosan sejtjk a problmk ltt. Ha nem vigyzunk, fl, hogy alapvet, sok ezer v alatt kimunklt s elrt emberi dimenzik foszlanak semmiv, vlnak nevetsg trgyv, slytalan hkuszpkussz.

A termels monopoljelleg struktri nem ptolhatjk az egyb trsadalmi struktrkat, hacsak nem a demaggia szintjn. Napjainkban ers a tendencia arra, hogy a monopolhelyzet termelsi struktra mintegy visszaszortja a trsadalmi szervezds szmos egyb formjt.(8) Ezt az eltoldst, egyenslyvesztst egymagban az emberi jogok rendszere nem kpes ellenslyozni, mert ms fajsly problmk kezelsre alaktottk ki, hiba is fogalmaznak meg effle elvrsokat (illzikat) szles krben, pldul a sajtban. Persze, a termelsi-elosztsi rendszerek szerkezetvel, funkcijval szemben erklcsi ignyeket tmasztani ltalban illetlensgnek, szakszertlensgnek szmt, holott ez korunk egyik legfbb problmja.

Visszatrs az alaprtkekhez

Szmomra az emberi jogok nem vlaszthatk el az emberi mltsg krdstl, az utbbit tekintve tartalmi jellegnek, mg az emberi jogokat formlis jogi keretnek. Nagy a jelentsge teht annak, ha valaki - radsul erklcsi tekintly - szt emel a trsadalmi intzmnyek ilyen rtelm fejlesztse rdekben. A katolikus egyhz rmai vezetse az utbbi vtizedekben a trsadalomszervezs krdsben olyan llspontot foglalt el, amely szerintem ahhoz a szerephez mrhet (most Eurpn kvl is vilgszerte), amelyet a Nyugat-rmai Birodalom buksa utn jtszott az eurpai llamok kialakulsakor. Megprbl nyilatkozataiban a maga teljes slyval killni az alapvet erklcsi megfontolsok figyelembevtele mellett - a trsadalom szervezse sorn is. A rutinszeren mkd trsadalmi struktrk szerkezetben (architektrjban) kell olyan feltteleket teremteni, amelyek legalbbis nem tkznek az emberisg trsadalmi alaprtkeivel s erklcsvel.

Vannak-e ilyen alaprtkek? - hallatszik az ismers ktkeds. Minden bizonnyal alaposan trendezdtek az emberi, trsadalmi, etikai normk az utbbi szzadokban, klnsen a XX. szzad folyamn. Az trendezds azonban nem azonos a felszvdssal. Legfeljebb abban van vlasztsunk, hogy nevn nevezzk-e a legalapvetbb trsadalmi-etikai rtkeket, vagy hallgatunk rluk. De hogy mennyire abszurd az alapvet trsadalmi rtkek hinyrl szl beszd, ahhoz elegend a modern jogrendszerben intzmnyeslt alapelemeinek szemgyre vtele: az emberi let vdelme, az emberls tilalma, a rabszolgaszerzdsek tilalma, a szerzdses szabadsg vdelme stb. Alaprtkek teht igenis lteznek, legfeljebb a tartalmukat prbljk bizonyos csoportok tbb-kevsb tudatosan eltorztani.(9)

A termelsi struktrnak teht gy kell a trsadalmi struktrk tgabb krbe illeszkednie, hogy az ne srtse a trsadalom etikai alapjait.

A keresztny rtkek intzmnyeslse

Az eurpai kultra alapveten keresztny hagyomny kultra - mg akkor is, ha mr nem valljuk be. Tvolabbi eredetre nzve - grg-rmai, illetve zsid kzvettssel - az adott fldrajzi terlet kori nagykultrinak lenyomatt is megrizte. Ezek az emberi trtnelem kezdetig visszanyl gykerek teht a keresztnysgben, a keresztny Eurpa ltal riztettek meg mind a mai napig mint alkotelemek. Ez nem felttlenl rdeme sem a gykereknek, sem a keresztnysgnek, csupn tny, amelyet ha ismernk, knnyebben igazodhatunk el.

Ez a keresztny kultra - kzelebbrl szemllve - termszetesen igen eklektikus, mind egykori sszetevit, mind idbeli alakulst nzve. A rszleteket tekintve azonban ez a kultra volt az a tptalaj, amelyen az emberi jogok modern rendszernek trekvsei kialakulhattak.

Vagy ktszz ve mr ez is trtnelem. A keresztnysg mra beplt az eurpai kultrba, az eurpai trsadalom intzmnyrendszerbe. Ebben az Eurpban alakult ki az alkotmnyossg ideja, a szakszervezetek, az iskolarendszer, az egszsggyi ellts rendszere, a nyugdjrendszer, valamint az emberi jogok rendszere. Ezek a rendszerek olyan gondolkodsi kultrban jttek ltre, amelyben a keresztny idek termszetesek voltak - mg az egyhz szerept megkrdjelezk krben is. Ezen intzmnyek alaptleveleiben ltalban nem deklarltk, hogy a keresztny rtkek megvalsulsnak trsadalombeli segtsre hoztk ltre ket. Ezek teht - mai szval - szekularizlt intzmnyek, jelenlegi formjuk tbbnyire az llam s az egyhz sztvlasztsa utn alakult ki. A keresztny rtkrenddel val kapcsolatuk gy nem a rmai vagy ms keresztny egyhznak val szervezeti alrendeltsgbl kvetkezik, hanem az ltaluk betlttt funkcibl. Ez olyan alapvet tny, amellyel - gy vlem - maguk az egyhzak sincsenek mind a mai napig tisztban. Szerintem ez volt az egyik legfbb oka annak, hogy pldul a katolikus egyhz a magyarorszgi rendszervltozs sorn nem tudott rdemben hozzszlni szmos ltalnos trsadalmi krdshez. Ama 1996-ban kiadott, Igazsgosabb s testvriesebb vilgot! cm krlevl legfeljebb a helyzet fonksgnak jelzsre volt alkalmas ebbl a szempontbl.

A nagy prbattel sosem ezeknek a keresztny rtkrendhez viszonylag jl illeszked trsadalmi intzmnyrendszereknek a rutinszer mkdsekor addik, hanem amikor tszervezsk vlik aktuliss. Ha a keresztnysg meg akar felelni a kor kihvsnak, ha be akarja tlteni szerept, akkor emberideljnak alapjn kell hozzszlnia korunk nagy dilemmihoz a trsadalmi struktra fejlesztse sorn. De nemcsak sajt zrt vilgban, kzssgeiben, hanem a keresztny tradcij intzmnyek teljes krben is.

A gykereknek, a letnt koroknak ma pp gy nincs felttlen nrtkk, mint annak a Nyugat-rmai Birodalomnak, amelynek egyik legfontosabb fennmaradt intzmnye a keresztny egyhz volt. Ma mr - ehhez hasonlan - az emberi jogok eszmjnek kezdete, forrsvidke is trtnelem. Viszont felttlen nrtke van annak a felelssgrzetnek, annak a felelssgre val kpessgnek, amelyet Eurpa vezredes hagyomnynak ksznhetnk, s amelyre nagy szksge van jvnknek, akr vallsos emberknt gondolkodunk, akr vallsos hagyomnyokbl ptkez, keresztny rtkrend, felelssgre trekv szemlyknt.

Az egyhzi szerepvllals szksgessge trsadalomszervezsi krdsekben

Az egsz feudlis Eurpa megalakulsban meghatroz szerepet jtszott a keresztnysg rtkrendje.(10) Mirt gondoljuk gy: kilphetnk ebbl oly mdon, hogy ekzben a sok vszzad emberi szenvedsnek, erfesztsnek, sikernek gymlcseknt rnk maradt eurpai hagyomnyt is eldobjuk? Mindenesetre sokan ezen rtkek kidobsa mellett dntttek, s a prizsi forradalmrok egyhzellenessgtl napjainkig terjed idszakban egyre bvl hagyomnya alakult ki a keresztny gondolkodst alapjaiban megkrdjelez, ltjogosultsgt is elutast rvelsnek. Ha ezt a folyamatot - kell tvolsgbl szemllve - a polgri llamok emancipldsnak fogom fel a kontinenst tfog s Rmbl irnytott szervezeti struktrval szemben (llam s egyhz sztvlasztsrl van sz), akkor itt az ideje, hogy belssuk: ez a folyamat mra befejezdtt. Mr nem az llam nllsgnak kivvsa a tt, hanem az erklcsi alapoktl is elszakadt llam gygykezelse. Ez pedig nem sikerlhet csak s kizrlag szaktudomnyos alapon.

Msik oldalrl szintn anomlinak tekinthet az egyhz esetenknt hangoztatott rdektelensge a trsadalmi krdsek irnt, pontosabban a trsadalmi intzmnyek modern kori reformja irnt. Az rdektelensget igazolni igyekv rvels gy hangozhat, hogy add meg az Istennek, ami az v, s a csszrnak is, ami az v. Ez alapja lehet a vallsi s a vilgi hatalom elvlasztsnak, amely egy hossz idn keresztl vltozatlan szerkezet trsadalomban megfelel koncepciv vlhat. Egy szerkezetben, intzmnyrendszerben vltoz, mghozz radiklis lpsekkel talakul vilgban azonban ez nem ms, mint az egyhz hossz tv nfelszmolsa. Radsul ez olyan sajtos helyzetben trtnne, amikor az j intzmnyek, j trsadalmi viszonyok irnti ignyek amgy is sok tekintetben sszhangban vannak az egyhznak az emberrl szl lnyegi tantsval. Mintha az egyhz nem ismern fel sajt lmainak - br tbbnyire csak rszleges s gyakran torzult - megvalsulst.

Klnbsget kell tennnk a "csszr" (a tgan rtelmezett trsadalompolitika) esetben a napi politikai csatrozsok s a trsadalomszervezsi stratgik, az alapvet struktrk kiptse kztt. Sokak szmra nyilvnval, hogy az egyhz(11) ne szljon bele a napi politikba, ne vllaljon rszt annak paktumaibl. Csakhogy ezzel szemben, elvi alapokon, az egyhznak igenis lehetne mondanivalja az emberi mltsg rvnyeslsnek olyan gtjairl, amelyeket t lehet hidalni, s amelyek a trsadalomszervezsi eszkzk (az alkotmnnyal s parlamenti trvnyekkel kialaktott trsadalmi struktra) knyszeren emberi kialaktsbl, megvlasztsbl addnak.

Az emberi jogoktl az alkotmnyig

Az utbbi tven v legnagyobb trsadalmi vltozsa az emberi jogok terletn az, hogy szankcionlhatv vlt, a nemzetkzi diplomcia trgya lett az emberi jogok krdse, s brsghoz lehet fordulni miatta (nemcsak ltalnossgban, hanem a konzuli kapcsolatokon keresztl konkrt esetekben is). Eszerint most mr egyre kevsb fogjk sz nlkl hagyni az egyes orszgok kormnyainak azon gyakorlatt, hogy a szuverenits cmszavval korltlanul rendelkezzenek llampolgraik letvel, emberi mltsgval. Klnsen Eurpban elrehaladott az emberi jogok rtelmezse, amikor Anglia hadseregnek katoni rendre a strasbourgi brsg el viszik hadseregk bels viszonyait (e kzvetett ton formlva t az angol-brit hadsereg gyakorlatt).

Mifle cezra lehet a keresztny emberkp s az emberi jogok ideolgija kztt? Jmagam nem rtem az les szembelltst. Szerintem az emberi jogok - mint viszonylag jszer jogtechnikai eszkzk - res formv vlnak azon tartalom nlkl, amelyet akr keresztnyi szemlletnek vagy eurpai kulturlis embereszmnynek is nevezhetek. s most, a XX. szzad vgn ez a hagyomny egyre fontosabb krdss, tnyezv, kitkeresst segt lehetsgg vlik.

Furcsa, bizonysgot hoz fordulatot vett a trtnelem ppen napjainkban. Amint mr emltettem, a globlis gazdasgi s trsadalmi vlsg az a tnet, amely a problmk ltt bizonytja. Pldul a magukban vett emberi jogok rendszere botladozik, helyenknt mr-mr a visszalsek, az erszak durva szvetnek ltszik, mert nem mindig kielgt eszkz a megclzott trsadalmi gondok orvoslsra, a szemlyes szabadsg vdelmre - az emberi mltsg, az emberi letminsg felgyelete, figyelembevtele nlkl.

Az emberi jogok rendszere, egyre bvl lajstroma lassan kezelhetetlen dzsungell, nmaga ellen fordul, kiresedett jogtechnikai formulv ll ssze, s itt volna az ideje annak, hogy olyan rendezelvek fogalmazdjanak meg, kerljenek eltrbe, amelyekhez viszonytani lehet az egymssal is tkz, politikai visszalsre alkalmat ad emberjogi listkat.

Az alkotmnyossgban tallhatk meg azok a rendezelvek, amelyek segthetnek az eligazodsban. Az alkotmnyossg s az emberi jogok krdsnek kapcsolatt azonban ritkn fejtik ki kellen alaposan, pedig nem lenne rdektelen, st, az elemzs, a kritika slypontja lehetne.(12)

Az alkotmny a trsadalmi szervezds szerzdsszeren elfogadott, szankcionlhat alapkoncepcija. Ha az emberi jogok listja ellentmondsos, akkor ez olyan alapelvek keressvel oldhat fel, amelyek eligaztst adnak. Ez alkotmnyossgi krds.

Ms krds, hogy az az alkotmny, amelyet jelenleg rvnyesnek tekintenek, kevss, illetve az az alkotmnytervezet, amelyet a magyar parlamentnek ksznhetnk az elmlt vekbl, egyltaln nem alkalmas erre. Megfordtva: az 1994-98-as vek sorn megfogalmazott alkotmnytervezet olyannyira res, formlis koncepci volt, hogy br megtartotta az alkotmny elnevezst, lnyegben nem felelt meg az alkotmnyossggal szemben megfogalmazhat ignyeknek. Persze, aligha vletlen ez, hiszen belpolitikai "kutyacsontt" vlt az emberi jogok vdelmt kvetelni ms egyb, alapvet trsadalomszervezsi feladatok helyett.

Tudjuk, hogy akik az elmlt vekben kifogst emeltek az alkotmnyozssal kapcsolatban a parlamentben (a parlamenti alkotmnyozsi bizottsg megkrdjelezsvel, illetve a npszavazson val elfogads szorgalmazsval), azok is legfeljebb az nknyes, formlis alkotmnyozsi erszak elutastsig jutottak el, mint a magyar trsadalom parlamenti kpviseletnek kis tredke. m ez a nhny kpvisel sem tudott semmit mondani arrl, hogy az akrmikppen elfogadand alkotmnynak valjban mit is kellene tartalmaznia.

A ma elfogadott ltszat ellenre az alkotmnyozs tipikusan nem jogi vagy nem valamilyen ms, szakmai krds. Hiba krdeznek meg alkotmnyjogszokat. Ez a "megkrdezs" csak amolyan kapaszkod a nagy tancstalansgban. Lehet, hogy a megkrdezetteknek - a vletlen mveknt - magasan kvalifiklt jogsz mivoltuk mellett llampolgrknt is van nll, felels vlemnyk a trsadalom alkotmnyossgi koncepcijrl, m az alkotmny mgiscsak trsadalomszervezsi koncepci, trsadalmi szerzdskts, szolidaritsvllals, amelyben a jogsz ugyan kzremkdhet, de nem ptolhatja magukat a szerzdsktket.

Lehet-e szerepe az egyhznak az alkotmnyozsban?

Hinyzik a trsadalom s az llam egszknt kezelse, a trsadalom intzmnyeinek tfog szemllete, az ezzel kapcsolatos felelssg s szervezsi feladatok felismerse s elfogadsa. A keresztnysg magban foglalja azt az ignyt, hogy a trsadalmi totalits megragadsban is felelsnek, emberiesnek kell maradni. Nem az a krds, hogy embersges-e a valsg, hanem hogy miknt tehetjk minl inkbb azz.

Az eurpai kultrban a keresztnysg egyik rksge ppen az alkotmny keresztny rtkeket is rvnyre juttat kpessge, lehetsge, az alkotmny modern polgri formjban is. Az alkotmnyossg intzmnyben rvnyre jut az eurpai kultra vgs okot s vgs clt is ignyl tulajdonsga. Az eurpai gondolkods vezredes vt tekintve az alkotmny a konkrt adat mellett a vonatkoztatsi rendszert is megnevezte, a taktikai rszletek mgtt a stratgiai rtelmet is kereste. Ha zr tmad az emberi jogok terletn, akkor "eredeti termszete szerint" nem nyugszik bele az "ilyen ellentmondsos a vilg" gondolatba, hanem keresi a feloldst, az ideknak val megfelels lehetsgt. A keresztny Eurpa rksge (belertve pldul az eurpai kultra elgazsnak tekinthet Amerikai Egyeslt llamokat is) az a trekvs, hogy a trsadalom szervezse sorn fontos szempontnak tli az erklcsssget s az emberi mltsgot. Vagy ha valaki mindenkppen ms megfogalmazst keres: az emberisg a keresztnysg tjn eljutott oda, hogy az emberi mltsgot minden megszletett (megfogant) ember egyenl, veleszletett (Istentl kapott) jogosultsgaknt kezelje. E gondolati alapok nlkl sosem jutottunk volna el az emberi jogok gondolatig sem.

Az gynevezett emberi jogok napjainkban tapasztalhat kosza teht, gy tnik, hogy ismt rszorul nem egyszeren az eurpai humnumra, hanem a felels keresztny trsadalomszemlletre. Ennek ellenre mintha az egyhz nem ismerte volna fel, nem vllalta volna a felelssget a mai trsadalom egszrt, amennyiben az emberi jogok problmja (s sok egyb trsadalmi krds) mgtt nem foglalkozik az alkotmnyossggal mint az egsz trsadalom f szervezeti koncepcijval.

Ma mr az evolcis fejldsi mechanizmus ltt a katolikus teolgia sem felttlenl utastja el. E szemlleti megkzeltsben addik az a megfogalmazs, hogy a trsadalom szintjn az lvilgban rvnyre jut evolcis mozgs motorja, hajtereje, aktv cselekv alanya maga az ember, az emberi j szndk, gondolat, sz, cselekedet s a mulasztsok elkerlse. A trsadalmi, emberi evolci fogalmnak lehetsgt megengedve az evolci trgya a mvszet, az etika, a valls, a tudomny, a trsadalmi intzmnyek, az alkotmny. Nem a gnek (azaz az alkot alapelemek) vltozsban nyilvnul ez meg, hanem az ember legsajtabb rzelmi s rtelmi kpessgeinek, kultrjnak rvnyestsben. Tgan rtelmezve teht a keresztny szemlletben az isteni terv, clok s rtkek rvnyre jutsnak felttele az emberi llek, a lelkiismeret s a felels szabad akarat munklkodsa.

Ismeretes (ltalunk gy ismeretes), hogy az ember szemlyes, nmagval s trsadalmval szembeni felelssgt leglesebben ppen a keresztny Eurpban vetettk fel.(13) s ha ez j tptalajnak bizonyult (sok minden egyb mellett) az emberi jogok intzmnynek kifejlesztshez (Eurpban s fleg az angolszsz gyarmatokon, tgabban az eurpai eredet kultrkrben), akkor ez felhasznlhat a tovbblps sorn is, amelyben az emberi jogokat nem szervetlenl tagoljk be az alkotmnyok szvegbe, hanem rmutatnak azon alkotmnyos elvekre, amelyek kezelhetv teszik az emberi jogok ma mg kusza halmaznak ellentmondsait, visszssgait is.

Itt az alkalom, hogy a Centesimus Annus lendletvel s lelkletvel prbljanak vlemnyt formlni a keresztny egyhzak az alkotmnyossgrl is mint az emberi felelssg s szabadsg legfbb intzmnyrl.(14) s e foglalatban formljanak vlemnyt az emberi jogokrl az egyhzak, a hvk, a keresztny rtkrendek s a lelkiismeretnek jelentsget tulajdontk. Ez nyitott krds, teht lelkiismeretes tkeressre van szksg.

Termszetesen az utca nem egyirny, nem csak a trsadalmi krnyezet problmjhoz szlhat hozz az egyhz. Fordtva is felmerl a krds: mire kpes relisan az egyhz? Nem kvnok s nem is tudnk hozzszlni viszont ahhoz, hogy az egyhznak magnak milyen nszervezsi lpseket kellene megtennie a sikeres cselekvs rdekben. Amit tisztn ltni vlek, az az, hogy olyan gazdasgelmleti s pnzelmleti krdsfeltevsre, valamint kitkeressre van szksg, amelyhez a keresztny Eurpa rksge hasznlhat ptanyag.

Sz sincs arrl, hogy azt szorgalmaznm, a parlamenti vitkban az egyhzak rendre nll vlemnyt formljanak. Biztos vagyok viszont abban, hogy a trtnelem nem fog vrni a maga dntsi pillanataiban - pldul az Eurpai Unis-felvtel sorn - arra, hogy a kvetkez nemzedk gondolataiban kt-hrom vtized alatt rleldjn ki az alkotmnyossg aktulis problminak megtlse, mind az emberi jogok, mind egyb fontos krdsek terletn. J lenne teht, ha az egyhzat a keresztny rtkrend emberek a modern trsadalomelmleti problmkban, az erklcsisget, az emberi minsg krdst rint gyekben ha nem is lngoszlopnak, de megrt, figyel, ha mgoly visszafogottan is, de felels vlaszt keres, a keress knjaibl valamekkora rszt vllal partnernek tudhatnk.


Lbjegyzetek:


(1) "Eurpai kultrkrn" tgan vve rthet a XV. szzadot kveten pldul a megszilrdult trsadalm, fggetlenedett szak-amerikai kontinens is, hiszen az ottani eszmei ramlatok gykerei eurpaiak. Az itt felmerl krdsekre adtak vlaszt az oda kivndoroltak is. Ebben az rsban azonban elssorban a szkebben rtelmezett, latin keresztnysg Kzp- s Nyugat-Eurpa pldja lebeg a szemem eltt, s azon bell Magyarorszg helyzete.
(2) Vallsukat gyakorl emberek krn azokat rtem, akik formlisan eleget tesznek a vallsi elrsoknak, s eszerint tekinthetk egyhzuk tagjainak. rtelmezsem szerint hv ember az, aki lelkben megli a hitt, fggetlenl vallsgyakorlsnak mdjtl. Keresztny rtkrend szerint lnek nevezem azt, aki fggetlenl attl, hogy keresztnynek vallja-e magt, spontn mdon vagy brmilyen indoklssal keresztny rtkrend szerint li lett. Keresztny rtkrendek azok, akik alapveten a keresztny rtkrend szerinti letet tartank normlisnak a maguk esetben is, de a kedveztlen trsadalmi felttelek hatsra erre gyakran nem kpesek, s ezt konfliktusknt lik meg. A keresztny mveltsg meghatrozsban az ismeretek jellegn ersebb a hangsly, mint a lelkisgen, az rtkrenden. A keresztny rtkrendrl ismeretekkel rendelkezk esetben pedig mr hangslyozottan nincsen sz meglt lelkisgrl, rtkrendrl, hanem csak trgyi ismeretrl.
(3) Pldul a korai kzpkorban a mai eurpai mveltsg alapjainak leraksa, a bibliai hagyomnyok s a grg mveltsg, a rmai trsadalomszervezs hagyomnyainak szintzise minden bizonnyal a rmai egyhz egyik legsikeresebb szerepvllalsa volt. Az eretnekek elleni fizikai erszak emlke kevsb dicssges. Meg kell azonban jegyezni, hogy az eurpai szellemi, hitleti kzdelmek trtnelmi hatsa az emberi gondolkodsra - szkebben az eurpai szellemisgre - mg messze nem teljeskren kivizsglt problmakr, s j nhny meglep sszefggst hozhat felsznre.
(4) Az egyhz hatatlanul reagl az erteljesebb impulzusokra a modern vilgban, mg ha ezek tvolabbrl rkeznek is, mg ha az egyhztl hatrozottan klnbz rtkrend alapjn fogalmazdnak is meg. Ugyanakkor az egyhz rtkrendbeli "holdudvarbl" is rkeznek jelzsek. A kzs vagy hasonl rtkrenden alapul "holdudvart" nzetem szerint nem elkborolt, htlen nyjnak kell tekinteni, hanem egy laza kzssgnek, ahonnan olyan kritika, olyan prbeszdkszsg vrhat, amelynek nem rhat fel a felttlen, eltklt ellenrdeksg, az rtkrendbl fakad eleve meg nem rts stb.
(5) Egyre tbb neves kzgazdsz ksrli meg felemelni a szavt a "ltez" globlis gazdasgi rend visszssgai ellen. Mr a Vilgbank elnke is mentegetzik, de mg messze vagyunk attl, hogy egy monopolizl trekvst vagy annak krtteleit be lehessen perelni az ENSZ vagy az Eurpai Uni valamely szervezetnl.
(6) Sajtos sznfoltja e kritiknak a szatirikus mvek sora: Kazohnia, 1984, llatfarm, Szp j vilg stb. Madch Az ember tragdija cm mvben a Falanszter-jelenet is egy korai borzads volt e megsejtett korszak fonksgairl.
(7) Pldul a minden koncepci nlkli hatrtalan piacosts s llamlepts szlssgesen libertarinus ajnlsa - eurpai fogalmak szerint - a legaljasabb, a trsadalmat leginkbb elzlleszt trekvseket engedi fenntarts nlkl rvnyre jutni a "ha van r piaci igny, akkor ltjogosultsga vitathatatlan" szlogennel. Csakhogy ez a taktika egy trsadalmi kohzit felszmol, sztver folyamatot is generlhat hosszabb tvon, amire - jzanul gondolkodva - nincs trsadalmi igny.
(8) Lsd pldul a magyarorszgi rendszervltozst, amely az 1994-98-as kormny alatt deklarltan a kzvetlen piaci magnnyeresgek (pontosabban a monopolbevtelek, azaz a monopolkivltsgok) "jindulatnak" fggvnyeknt kpzelte el a sport s a kultra szmos terletnek finanszrozst (egszen a kzoktatsig terjeden), s nem trekedett arra, hogy pldul az emberi mltsgot vagy hasonl szempontokat komolyan vegyen. A kztrsasgi elnk ebben az idben a fldkrds 1994-es vitjban indtvnyozta, hogy az Alkotmnybrsg mondja ki: alkotmnyos szinten nincs klnbsg jogi s termszetes szemly kztt, azaz nincs alkotmnyos klnbsg egy l ember s egy lettelen szervezet, ez esetben gazdasgi monoplium kztt. (Lsd a kztrsasgi elnk 1994. prilis 29-n kelt indtvnyt a termfldrl szl, az Orszggyls ltal 1994. prilis 6-n elfogadott trvnnyel kapcsolatban, s a 35/1994-es (VI.24.) AB hatrozatot.)
(9) Knyes krds pldul a homoszexualits, amelynek esetben genetikai rveket is felvonultatva prblnak elfogadott, rvnyesnek tekintett trsadalmi normkat emberi jogi rvrendszerrel felszmolni. Nem kmlve sem gyereket, sem felnttet, mlik az agitci sajtn, tvn, utcn s nemritkn tananyagon keresztl. Ennek trvnyi elutastsa vagy legalbbis minden reklmtl, nyilvnossgtl val elzrsa, semmivel sem kevesebb "felvilgosultsgot" ttelez fel, mint pldul az emberls kvetkezetes tiltsa, noha az utbbi esetben ktsgtelenl teljesen ms termszet az alapproblma. Tovbbi ismert plda az emberi jogok rendszervel val nemzetkzi szint s erej visszalsre a kbtszer-lvezet. Ezen a ponton csak a lelknk mlyre visszaszorult eurpai szellemisgnk, lelkiismeretnk felbresztse lehet a jrhat t. El kell utastani az emberi jogok technikjval visszal rvelseket, s rvnyesteni kell az emberi mltsgot kzppontba helyez etikai alapokat.
(10) E ponton azrt meg kell jegyeznem, hogy mr a vilgi kzoktatsban is dogmv fajult az a szemllet, amely a keresztnysget lnyegben a kzpkori Eurpval, annak feudlis trsadalmi rendjvel kti ssze. Egyrszt ez szmtalan rszletkrdsben termszetesnek tekinthet, hiszen msfl ezer ven t Eurpban nem volt ms trsadalmi rend, ez volt "a" trsadalom rendje. Msrszt azonban Krisztus idejn sehol sem volt az eurpai feudalizmus. Teht a feudalizmus a kisebb lptk formci. A keresztnysg mint hit- s eszmerendszer a maga lnyege szerint rk emberi krdsekre keres vlaszt, nem a feudlis trsadalom gondjaira. Teht a feudalizmus ktsgtelenl hathatott a keresztnysgre, de nem hatolhatott annak lnyegig. Ebben a tvlatban a keresztnysg, a keresztny Eurpa hagyomnya nem a rendi trsadalom poros kvlete. Ugyangy nem, ahogyan nem a feudlis trsadalom idejtmlt megjelentje a latin rsbelisg, a kzpkorban is hasznlt eurpai nyelvek stb.
(11) Egyhzon itt keresztny egyhzakat rtek. A Vatiknnak, a katolikus egyhz kzpontjnak van vlemnye, amint azt szmtalan enciklika s llsfoglals bizonytja. Ezek a tanulmnyok olyan szintek, hogy ltalban a mai trsadalomtudomny fontos, mrtkad teljestmnyeinek tekinthetk. Ezen a tren azonban az kumenizmus szellemt, jogosultsgt aligha kell bizonygatni, s a tbbi keresztny egyhz szmra is sztnzsknt szolglhatnak ezek a munkk.
(12) Nem tudok alkotmnyossg krdsvel foglalkoz ppai enciklikrl vagy ms llsfoglalsrl. Ettl azonban mg fel lehet hvni a figyelmet arra, hogy adott az az intzmnytpus, amely alkalmas a trsadalom erklcsi alapjainak megfogalmazsra, a keresztny hagyomnyok s kitkeress szmra is. A keresztnysg szmra a kinyilatkoztats adja meg a vgs biztos alapokat hitbeli s ennek rszeknt erklcsi krdsekben. Ez olyan horgony lehet, amely bizonyossgot ad a hv embereknek szmos krdsben. A keresztny rtkrend emberek tgabb kre azonban - spontn mdon - nagyon hasonl elveket fogalmaz meg. Nekik forma szerint nem a kinyilatkoztats a megingathatatlan hivatkozsi alap. m a trsadalmi struktra alaktsnak, szablyozsnak sorn felmerl rendkvl elvont s igen jszer absztrakcit felttelez krdsekben brmilyen meggyzdsi alapon is, de meg kell fogalmazni az llam berendezkedsrl szl koncepcit. Az llam s az egyhz eurpai sztvlasztst kveten az alkotmny lehet ennek a koncepcinak a megjelensi kerete. Egyhznak, hvknek, keresztny, illetve eurpai rtkrendeknek stratgiailag az egyik legfontosabb krds az volna, hogy az alkotmnyossgot rtelmezzk, javaslatot tegyenek az alkotmnyra.
(13) Taln meglep, de nyilvnval, ha belegondolunk. Hol msutt merlhetett volna fel korbban: az serdei Afrikban, a knai birodalomban, az akarattl szabadulni kvn Indiban, az Amazonas vidkn?
(14) Flrerts ne essk, nem elegend a rmai enciklikk importlsa, a ksz vlaszok magyarra fordtsa. Trtnetesen az alkotmny olyan trsadalmi intzmny, amelyben nagyon jl tetten rhet az ltalnos igazsgok s a helyi problmk klcsnhatsa. Az itteni trsadalmi szerzdst nem lehet Rmban (gpiesen rmai mintra) megktni, ugyangy, mint ms vilgi, hatalmi, tudomnyos elkp, ajnls mechanikus kvetsvel.
*Egyhz s emberi jogok cmmel konferencit tartottak 1998. november 26-27-n, tbbek kztt a Magyar Katolikus Pspki Konferencia Iustitia et Pax Bizottsgnak rendezsben. Az esemny inspiratv hatsra fogalmazdott meg az albbi rvels, mintegy utlagos hozzszlsknt, reaglsknt az ott elhangzottakra.

 

vissza