KOVÁSZ - The slow journal

Ha valamiért (pl. nagyméretű kép miatt) nem jól jelenik meg az oldal, ide kattintva megnézheti az eredeti változatot.

 

II. vfolyam, 4. szm
1998. Tl (6-17. oldal)

Pataki Gyrgy: A fejlds gazdasgtana s etikja - Tiszteletads Amartya Sen munkssgnak*

Tmk: zsia, dntshozatal, hnsg, letminsg, eloszts, etika, fejlds, filozfia, gazdasgetika, GDP, HDI, jlt, kzgazdasgtan, libertarianizmus, nvekeds, survey, szabadsg, szegnysg, trsadalom, utilitarizmus

Az 1998. vi kzgazdasgi Nobel-dj a 65. letvben jr, bengliai (Santiniketan) szlets Amartya Kumar Sennek tltetett oda - a hivatalos verdikt szerint - a normatv, gynevezett jlti kzgazdasgtan megjtsrt. A jlti kzgazdasgtan brlata valban elvlaszthatatlan Sen szles kr kzgazdasgi munkitl, amelyek elssorban a fejlds gazdasgtant s a trsadalmi dntsek elmlett fellelve egy j kutatsi terletet hvtak letre az etika s a kzgazdasgtan hatrterletn. Br a kzgazdasgi kutatsok ilyen irnyultsga inkbb "rgi-j"-nak nevezhet, hiszen maga Sen sem gyzi hangslyozni azt a mai kzgazdszok tbbsge ltal nem vllalt hagyomnyt, hogy a modern kzgazdasgtan atyjaknt emlegetett Adam Smith gazdasgelmleti fejtegetsei - a flrertelmezs veszlye nlkl - kiszakthatatlanok morlfilozfiai sszefggseikbl (lsd Sen (1987a), magyarul Sen (1993e)( v. Fekete (1998)). Sen valamennyi kzgazdasgi munkja az etika komolyan vtelt tkrzi; s olyan sznvonal s eredetisg kutati tevkenysget mutat, amely mr hossz ideje egymagban is a kzgazdasgtan tudomnyos mvelinek legkivlbbjai kz helyezte. Ha egy-egy elmleti modelljvel vagy cikkvel akarnnk illusztrlni ezt, akkor a fejlds gazdasgtana terletrl az hnsgnek a jogosultsgokon (entitlements) alapul megkzeltst (Sen (1981a), (1984a)), valamint a fejldsnek, illetve a jlltnek az emberi kpessgek (capabilities) kiteljestseknt adott rtelmezst (Sen (1984a), (1984c), (1985b), (1987b)) emltennk; a trsadalmi dntsek elmletnek irodalmbl a pareti libertrius (szabadelv) lehetetlensgi ttelt (Sen (1970a));(1) mg a kzgazdasgtan metodolgijnak s emberkpnek vizsglatbl a Rational Fools (Racionlis bolondok) cm rst (Sen (1977)) idznnk. Kiemelked tudomnyos tevkenysgt nemcsak oktati-kutati munkahelyeinek nvsora jelzi - amely a Delhi Egyetem Kzgazdasg-tudomnyi Kartl a London School of Economicson s Oxfordon t a Cornell s a Harvard Egyetemig, majd legjabban a doktori fokozatt nyjt Cambridge-i Egyetem Trinity College-ig vezet -, hanem szmos vezet tisztsge is az akadmiai szfrban. gy tbbek kztt a Fejldstudomnyok Trsasgnak (Development Studies Association), az konometriai Trsasgnak (Econometric Society) s a Nemzetkzi Kzgazdasgi Trsasgnak (International Economic Association) az elnki tiszte.

A neki tlt Nobel-dj azrt mainstream-tr, mert olyasvalaki a djazott, aki legels munkitl a kzgazdasgtan framnak, a neoklasszikus kzgazdasgtannak az egyik legrtbb brlja. S ez a kritika pp egy kivl matematikus kzgazdsztl rkezik, aki a neoklasszikusok sajt eszkzeit flhasznlva mutatja ki a fram tbbsg ltal tudomsul sem vett vagy lekicsinylett slyos elmleti kvetkezetlensgeket s tvedseket, valamint azok vrhat katasztroflis hatsait a gyakorlatban. Amartya Sen azon kevs kzgazdsz kz tartozik, aki valban trsadalomtuds. Egyrszt abban az rtelemben, hogy nem a tudomny elefntcsonttornyban l, s a trsadalom problmival nehezen sszefggsbe hozhat ezoterikus modellek rszleteibe bonyoldik, hanem a valban get szocilis problmkra keresi az elmletileg alaposan kimunklt vlaszlehetsgeket, tudomnyos munkjval teht - a sz legfelelssgteljesebb rtelmben - szolglni kvn. Msrszt kzgazdsz trsadalomtuds azrt is, mert - sohasem veszve el a l'art pour l'art matematikai szpsg hibavalsgban - nem sznik kritikailag viszonyulni a gazdasgelmleti vizsgldsok elfeltevseihez, valamint felhvni a figyelmet a gazdasgi problmk szlesebb szociokulturlis sszefggsrendszernek fontossgra a modellek konkrt alkalmazhatsgnak eldntsben. E tudsi jellemvons s hozzlls teszi kivteless s helyezi a - sajnos - kevesek kz Sen munkit a modern kzgazdasgtanban.

Egy interjja szerint (Gaertner-Pattanaik (1988)) az elszr fizikusnak kszl Sent az etika s a politikai filozfia irnti rdekldse vezette vgl a kzgazdasg-tudomnyhoz. E trsadalomfilozfiai rdekldst a kalkuttai Presidency College kt kivl kzgazdszprofesszora, Bhabatosh Datta s Tapas Majumdar erstette meg, k vezettk be a jlti kzgazdasgtanba. Sen ksbbi morlfilozfiai elemzsei a kzgazdasg-tudomnyrl innen, a jlti kzgazdasgtan s az azt megalapoz utilitrius (haszonelv) etikai tradci brlatbl indulnak ki (lsd Sen (1979a), (1979b), (1980), (1985b), (1987a), (1987c), (1991), (1993d); Sen-Williams (1982)). A Cambridge-i Trinity College-ban pedig mr olyan nemzetkzi tekintly professzorok segtik a fejld orszgok problmira sszpontost kzgazdasgi tanulmnyait (egszen a doktori fokozatig (1960)), mint Maurice Dobb, Joan Robinson s Piero Sraffa. Br - Sen sajt bevallsa szerint - mr ez id alatt, Kenneth Arrow Social Choice and Individual Values (Trsadalmi dnts s egyni rtkek) cm knyvt olvasva (Arrow (1951)) elktelezdik a trsadalmi dntsek elmletnek problmafelvetsei mellett, csak a hatvanas vek kzepn Berkeleyben tlttt vvel indul tnak ez irny kutatsa, amely 1970-ben megjelent, mr emltett ttr cikkben (Sen (1970a)) s egy ugyanebben az vben kiadott knyvben (Sen (1970b)) trul a tudomnyos nagykznsg el. Ezzel az alapt mester, Arrow elismerst s mig tart bartsgt is kivvta.

Sen egyik magban is kiemelked hozzjrulsa a trsadalomtudomnyokhoz ppen az volt, hogy a trsadalmi dntsek elmletnek kzgazdasgi metodolgijt a hagyomnyosan az etika trgykrbe utalt problmknak, elssorban a szabadsg koncepcijnak az elemzsre alkalmazta (lsd Sen (1970a), (1976), (1982), (1983), (1985a), (1992b); magyarul lsd Sen (1993b); Pataki (1998)). Habr ebben az rsban egy tfogbb problmakrre, nevezetesen a trsadalmi-gazdasgi fejlds mibenltre vonatkoz elemzseit vesszk szemgyre, ehhez - mint ltni fogjuk - elvlaszthatatlanul kapcsoldik a szabadsg s az igazsgossg sajtos seni rtelmezse. A fejlds s jllt krdseit trgyalva kibomlik Sen sajt elmlete, amelynek kzppontjban a kpessgek fogalma ll. Az emberi kpessgek kibontakoztatsa az a trsadalompolitikai cl, amelyet minden kormnyzatnak s kzssgnek tmogatnia kell a szegnysg s ms htrnyos helyzetek megszntetse, a szabadsg kiteljestse s a trsadalmi igazsgossg megvalstsa rdekben.

A fejlds rtelme

Jllehet kelet- s kzp-eurpai rgink trsadalmi-gazdasgi talakulsnak megszletett a maga, az tmenet gazdasgtannak nevezett, a framot kpvisel gazdasgelmleti irodalma, ez mindvgig ads maradt a trsadalmi-gazdasgi talakuls, a "rendszervltoztats" szlesebb s mlyebb trsadalomtudomnyi elemzsvel (lsd Csaba Lszl brlatt (1999)). Sajnos, az elmleti szakemberek lenjrtak a leegyszerst smk, dichotmik (pldul szabadpiaci gazdasg versus tervutastsos gazdasg) hasznlatban, kizrva vagy perifrira szortva ezzel az eltr szociokulturlis kontextusok miatt klnsen fontos kritikai szemllet s alkalmazs lehetsgeit, hangjait. A rgi trsadalmi talakulsa "tmenett" egyszersdtt egy kritiktlanul tvett piacgazdasgi modell fel; a fejlds kizrlagos mutatjaknt pedig a GDP-ben (azaz a brutt hazai termkben) mrt gazdasgi nvekedsre vetette tekintett a honi s nemzetkzi szakrtk tbbsge.

Valban ez volna a fejlds? Nem ms, mint a reljvedelem s a gazda(g)sg nvekedse? A fejlds gazdasgtannak tudomnyga vtizedek ta ismeri s elismeri az ezzel ellenkez hangokat, tbbek kztt Gunnar Myrdalt, Albert Hirschmant, Paul Streetent s Amartya Sent. E tudsok nem talljk feltenni a krdst: vajon valban a klnfle rujavak s a pnzjvedelem birtoklsa, vagyis az egy fre jut GDP-ben mrt gazdasgi nvekeds a fejlds vgs clja, rtke? Vagy mindezekre azrt van szksgnk, mert segtenek a j letvezetsben, abban, hogy olyan letet ljnk, amelyet j okkal tartunk rtkesnek? Ebben nyilvnvalan szerepe van az ltalunk elrhet (megfizethet) ruknak s szolgltatsoknak, m ezek csak annyiban brnak rtkkel, amennyiben hasznlatukkal letnk minsgt javthatjuk. Pusztn instrumentlis rtkk van, azaz eszkzknt, nem pedig magukban (clknt) rtkesek. A fejlds rtelmt teht nmagban a bvl ru- s szolgltatsvlasztkban, nmagban a nvekv termelsben s fogyasztsban, nmagban az emelked reljvedelemben meghatrozni s mrni nem ms, mint az eszkz s a cl sszekeverse.

Mindez kevss vitathat. De nem vdhet-e meg a fejldsnek az rujavak bvlsvel mrt hagyomnyos gazdasgi megkzeltse akknt rvelve, hogy ennek mrse ha nem is pontos, de j kzeltst adja a fejldsnek, az emberi let minsgi javulsnak? Ha a j letvezets lehetsge s kpessge szorosan sszefgg az egyn s a trsadalom rendelkezsre ll javakkal s szolgltatsokkal, akkor nem nagy torzts, ha a fejldst, a trsadalmi-gazdasgi fejlettsget az ruk s szolgltatsok knlatval mrjk. Alapozhatunk-e azonban erre a feltevsre? Sen kutatsai szerint semmikppen sem (Sen (1981b), (1984b), (1984c), (1985b), (1987b), (1988b), (1992a), (1998); magyarul lsd Sen (1993c)). Elemzsei rmutatnak arra, hogy nem szksgkppen jr egytt az ebben a szk gazdasgi rtelemben (az egy fre jut GDP tekintetben) vett gazdagsg s az emberi let minsgnek magas foka.

Ha az emberi let minsge szempontjbl rtkesnek tartjuk pldul a hossz letet (hiszen hosszabb let alatt tbb rtkes tevkenysgre addik lehetsg), ami nyilvnvalan sszefgg az egszsgi llapottal is, akkor azt a trsadalmat gondoljuk fejlettebbnek, ahol a vrhat lettartam hosszabb, mint egy msikban. Pldul az egy fre jut GDP tekintetben a Sr Lanka-ihoz kpest tszr-hatszor "jobb" dl-afrikai trsadalomban a vrhat lettartam tz vvel alacsonyabb, mint Sr Lankn. Vagy vegyk az Egyeslt Kirlysgot! Sen az vszzad els hat vtizedt vizsglva megmutatta, hogy a vrhat lettartam alakulsa majdnem teljesen ellenttesen mozog az egy fre jut GDP expanzijval (Sen (1998), 6. old.).

Az empirikus adatok birtokban nem vdhet az a felttelezs, hogy a vrhat lettartam nvekedse kzvetlen pozitv kapcsolatban ll a gazdasgi nvekedssel. A pozitv kapcsolat csak bizonyos felttelek teljeslse esetn ll fenn, s a gazdasgpolitikai dnts sorn ezeket is figyelembe kell venni. Sen Jean Drze-vel vgzett kzs empirikus kutatsaiban (Drze-Sen (1989)) a hallozsi arny cskkentsnek kt f tjt klntette el: a gazdasgi nvekeds s a kzssgi tmogats (programok) jellemezte utat. Az elbbi, a gyors gazdasgi nvekeds kijellte t jrhat, de csak abban az esetben, ha a nvekeds folyamatban a lakossg tlnyom tbbsge mint foglalkoztatott vesz rszt, s az anyagi gazdagods gymlcseit megosztjk a kzszolgltatsknt nyjtott egszsggyi ellts s oktats keretben. St, Sudhir Anand s Martin Ravallion - Drze s Sen kutatsait kvetve - orszgok kztti sszehasonlt vizsglataiban megllaptotta, hogy az egy fre jut GDP s a vrhat lettartam kztti pozitv kapcsolat kizrlag kt tnyez kzvettsvel ll fenn: (i) a szegny rtegek jvedelmn s (ii) a kzkiadsokon, elssorban a kzegszsggyi kiadsokon keresztl (Anand-Ravallion (1993)). Az empirikus vizsglatok teht cfoljk a neoklasszikus kzgazdszok s/vagy a korltozatlan nvekedsprtiak ama lelkiismeret-nyugtat lltst, hogy a gazdagsg valami ton-mdon magtl "leszivrog" (trickle down) a szegny s htrnyos helyzetben lev rtegekhez is. Ez hatrozott s clzott kzpolitika, valamint kzssgi szolidarits nlkl egyltaln nem vrhat. E nlkl pedig az egsz modern vilggazdasgot az elosztsi igazsgossg szempontjbl jellemz gynevezett pezsgspohr sem kezd tformldni egy igazsgosabb elosztst reprezentl kznsges vizespohrr (Redclift (1996), 72-74. old.).(2)

Az tlagos vrhat lettartam kzssgi tmogats eredmnyezte nvekedsnek kzismert pldja a viszonylag alacsony egy fre jut GDP-j Sr Lanka s az indiai Krala llam. Ezen llamok trsadalompolitikja elnyben rszestette az egszsggyi ellts s az oktats kzssgi szolgltatsait, kihasznlva munka-intenzv jellegket, s nem vrtak az egy fre jut GDP nvekedsre (azaz elvetettk a "majd akkor foglalkozunk vele, ha tbb pnznk lesz!" mr oly sok terleten sehov sem vezet utlagos szemllett).

Ha az emberi jllt szempontjbl azt tekintjk fontosnak, hogy nveljk kpessgeinket az rtkes tevkenysgek vgzsre, akkor a vrhat lettartam alapvetbb fejldsi mutatnak tekinthet, mint az egy fre jut GDP-ben mrt gazdagsg. Sokkal meggyzbben hat Sen rve, hogy a hossz let egymagban is rtkes cl, mg a gazdagsg csupn egy ennek elrsre szolgl eszkz lehet; a hosszabb let ugyanakkor ms kpessgek s lehetsgek megvalstsnak feltteleknt is szolglhat.

Ezt tmasztjk al Sennek a nemek kztti egyenltlensgre vonatkoz kutatsai is (Sen (1990a), (1998)). A fejlds irodalmban egyre fontosabb helyet kap a nemek kztti igazsgossg vizsglata, a nk, klnsen a fiatal lnyok htrnyos helyzett tekintve (Tinker (1990); Nussbaum-Glover (1995)). A hallozsi informcikat felhasznlva Sen dbbenetes helyzetre mutatott r, amely a "hinyz nk" jelensgeknt vlt ismertt (Sen (1992c)). Kztudoms, hogy ha hasonl egszsggyi s szocilis gondoskodsban rszestik a nemeket, a nk hallozsi arnya majdnem minden korcsoportban alacsonyabb, mint a frfiak (ezzel szemben a vilgon mindentt tbb figyermek szletik, mint leny). Ugyanakkor a nkkel szembeni htrnyos megklnbztets a vilg sok tjn azt jelenti, hogy a nk, klnsen a fiatal lnyok a frfiakkal s a fikkal szemben kevesebb gondoskodst s tmogatst kapnak (az egszsggyi elltsban, az oktatsban, a tulajdonjogaik vdelmben), s ennek eredmnyekpp e rgikban a nk hallozsi arnya hossz ideje meghaladja a frfiakt.

A gazdasgi (GDP-) nvekedssel azonostott fejldsfogalom slyos hinyossga tovbb, hogy nem szmol a hazai termk egynek s csaldok kztti elosztsval, azaz fejlettebbnek titullja azt a trsadalmat, amelyik magasabb GDP-vel rendelkezik, teljesen fggetlenl attl, hogy a materilis gazdagsg elosztst esetleg a legszlssgesebb egyenltlensg jellemzi: pldul egyetlen egyn vagy csald rendelkezik az sszes jvedelem felett.(3)

Ezenkvl hallgatlagosan azt felttelezi, hogy az egynek teljesen egyformk: ugyanazzal a jszgkosrral (vagyis az ruk s szolgltatsok egy adott halmazval) ugyanolyan j letet kpesek megvalstani. Nem nz szembe teht azzal a slyos trsadalmi kvetkezmnyekkel jr tnnyel, hogy az emberek koruk, nemk, egszsgi llapotuk, trsas kapcsolataik, iskolzottsguk s sok egyb felttel miatt klnbznek abban, hogy egy adott jszgkosarat hogyan kpesek valamilyen ltaluk jnak tartott let megvalstsra fordtani. Sen megvilgt erej pldja az lelmiszer-elltottsg s a megfelelen tplltsg (azaz egszsgesen tplltsg) kapcsolatt mutatja be (lsd tbbek kztt Sen (1984a), (1984c)). Vajon j kzeltje az lelmiszerek egy adott mennyisge mint jszgkosr a megfelelen tplltsgnak mint az letminsg egy alapvet sszetevjnek? Ha csak az lelmiszerkosr elrhetsgn (megfizethetsgn) mlna a megfelelen tplltsg, akkor a vlasz igenl lenne. Csakhogy nem ez a helyzet. Az emberek megfelelen tplltsga nem csupn az egy fre jut elrhet lelmiszer-mennyisgtl fgg, hanem - az lelmiszerek sszettele mellett - tbbek kztt olyan egyni s trsadalmi tnyezktl is, mint az egyn kora, neme, testnek mrete, anyagcserjnek jellemzi, aktivitsi szintje, egszsgi llapota, st a trsas kapcsolatok jellege, az ghajlati viszonyok stb. (Sen (1984c), 511. old.).

jfent azt ltjuk, a fejlds javakra (megfizethet jszgkosarakra) alapozott rtelmezse veszlyesen torz kpet adhat a trsadalom helyzetrl, hiszen az egy fre jut lelmiszer-elltottsg nem ll kzvetlen kapcsolatban a megfelelen tplltsg alapvet emberi kpessgnek kiteljestsvel. Az gynevezett lelmezsi problma megoldsban nem az lelmiszer-knlat nvelse jtssza egymagban s kzvetlenl a dnt szerepet, hanem a megfelelen tplltsg s egyb ezzel sszefgg kpessgek, mint pldul az hezs elkerlsre vagy a trsas kapcsolatokban szerepet jtsz tkezsekre val kpessg kiteljestse.

A fejlds teht az gynevezett emberi kpessgek kiteljestsnek folyamataknt rtelmezend - rvel Sen (Sen (1981b), (1984b), (1984c), (1998)) -, s nem a gazdasgi prosperits hagyomnyos fogalma szerint. Mivel ez utbbi csupn eszkze az emberi letminsg javtsnak, slyos trsadalmi kvetkezmnyekkel jrhat cll magasztostsa a trsadalompolitikban. Radsul a pldkbl azt is lthattuk, hogy az egy fre jut tlagos gazdasgi jlt mg eszkzknt is csupn kzvetett kapcsolatban ll az olyan, az egyni jllt (well-being) szempontjbl egymagukban is rtkes kpessgekkel, mint a hossz let lehetsge s a megfelelen tplltsg. A fejlds kpessgek kiteljestsn alapul megkzeltse megkveteli az gynevezett jogosultsgok eloszlsnak empirikus vizsglatt; s ez tbbek kztt a javak birtoklsnak az letminsgben betlttt szerept is segt tisztzni.

Az hnsgek jogosultsgokra alapozott megkzeltse

Az hnsgek problmjnak hagyomnyos megkzeltse az lelmiszer-elltottsgra helyezi a hangslyt, azt lltva, hogy az lelmiszer-knlat hirtelen s nagymrtk cskkense az oka az hezsnek s az hhallnak. Sen empirikus kutatsai (Sen (1981a), (1984a); Drze-Sen (1989)) azonban megmutattk: az hezs elssorban nem azt jelenti, hogy nincs elg rendelkezsre ll lelmiszer, hanem azt, hogy egy adott embercsoportnak nincs mit ennie (Sen (1984a), 453. old.).(4) Az 1943-as nagy bengliai hnsg idejn, amely krlbell hrommilli ember hallt okozta, az egy fre jut tlagos lelem mennyisge alig maradt el az elz hrom vben rendelkezsre lltl (st, az 1941-es llapotot fell is mlta). Az 1974-es bangladesi hnsg alatt, amikor tbb mint huszontezer ember halt hen (az ellentmondsos adatoknak, amelyek szzezer fig terjednek, ez az als hatra), az 1971 s 1975 kztti idszak cscsmennyisg lelmiszer-termse llt rendelkezsre. Etipia Wollo nev tartomnyban 1972-ben gy halt hen krlbell ktszzezer ember, hogy az orszgban az egy fre jut lelem mennyisge nem trt el a szoksostl (Sen (1984a), 460-476. old.).

Sen elemzsei szerint - orszgos szinten - az egy fre jut tlagos lelmiszer-mennyisg helyett valjban az egyes egynek jszgkosarakra (benne az lelemre) val jogosultsgra kell a figyelmnket sszpontostanunk, mert az hezst s az hhallt az okozza, hogy az egyn nem jogosult olyan jszgkosrra, amely az letben maradshoz elegend lelmet tartalmazza. S ez a jogosultsg nem csupn a termels s a csere sorn elrhet jszgkosarak halmazt foglalja magban, hanem azokat is, amelyekre az egyn az llammal (a kzssggel) szemben jogosult (pldul munkanlkli-seglyre). Az hezs elkerlsnek alapvet kpessge teht tbbek kztt az egyn jszgkosarakra val jogosultsgtl fgg, s erre valamennyi trsadalomban meghatrozott szablyok vonatkoznak, amelyek kijellik a hasznlat s a tulajdonls jogt, valamint az adott hztarts vagy egyn tnyleges pozcijt (kezdeti erforrs-elltottsgt) (Sen (1984a), 453-458. old.; (1984b), 496-498. old.; (1984c), 516-519. old.).

A nagy bengliai hnsg idejn az ldozatok szinte kivtel nlkl a vidki npessgbl kerltek ki. Ezen bell a legslyosabban rintett foglalkozsi csoportok a halszok, a fuvarozk-szlltk s a fld nlkli mezgazdasgi brmunksok voltak; ket kvette a nem mezgazdasgi munksok s kzmvesek csoportja; a legkevsb rintettek kz pedig a parasztok s a mezgazdasgi haszonbrlk tartoztak. Ez utbbiakat sajt fldjk termsnek nelltsra fordtsa segtette; az elbbi csoportok azonban nem tudtk kompenzlni a rizs felszk ra miatt jogosultsgaikban bekvetkez vesztesgeket, azrt sem, mert a msodik vilghbors gazdasgi helyzet a munkavgzsi lehetsgket drasztikusan beszktette, az llam (a brit gyarmati fennhatsg) pedig nem sietett munkahelyteremtssel a segtsgkre, st, lezrva a kiktket az lltlagos japn fenyegets miatt tovbbi munkalehetsgeket szntetett meg. Kalkutta vroslaki ezzel szemben llami programok (a rizs rnak szablyozsa, kln seglyboltok megnyitsa) rvn nem szenvedtek csorbt sem jogosultsgaikban, sem kpessgeikben - a vroslakkat nem sjtotta kzvetlenl a krnyken dl hhall (Sen (1984a), 460-466. old.).

Az 1974-es bangladesi hnsg hatalmas radsokkal esett egybe, de - mint Sen elemzse rmutat - ez "csak" az utols csepp volt a pohrban, amelyet az orszg gazdasgt feszt inflci miatt egyre jobban elszegnyed falusi rteg mr nem viselhetett el. A legslyosabban rintett csoport a munkalehetsgeiket teljesen elveszt mezgazdasgi brmunksok rtege volt; az hezs a termel gazdkat itt is kevsb slyosan rintette. Ezzel szemben az etipiai Wolloban, br az lelmiszerrak egyltaln nem emelkedtek, a hossz szrazsg sjtotta mezgazdasgbl lk heztek, mert nemhogy nem rkezett lelem (hisz a wolliak jvedelemforrsukat elvesztve nem voltak kpesek piaci keresletet tmasztani), hanem, mg ha kismrtkben is, lelmiszer ramlott ki a rgibl (Sen (1984a), 466-476. old.).

Az hezs problmjnak jogosultsgi megkzeltse rvilgt arra, hogy nem csupn lelmezsi vlsgrl van sz, hanem annl sszetettebb gazdasgi katasztrfrl, amelyben jogi, politikai s trsadalmi tnyezk jtszanak dnt szerepet. hnsgek nemcsak rossz terms idejn lphetnek fl, hanem j termseredmnyek esetn is, akkor, ha a nvekeds egyenltlen, s valamely trsadalmi csoport htrnyra alakul. Radsul, mint a wolli hnsg esetben lttuk, a piaci erk mg tovbb slyosbthatjk a helyzetet (a kevs lelem is elramlik a szksg sjtotta terletrl), ha - a vsrler cskkense kvetkeztben - a fennmarad kereslet mg az egybknt rendelkezsre ll lelem mennyisgt sem ri el (Sen (1984a), 477-480. old.).

Flvethet, hogy az lelemre (a megfelel lelemmennyisget tartalmaz jszgkosrra) val jogosultsg jl kzelthet a jvedelemmel (pontosabban a jvedelem raktl fggse miatt a reljvedelemmel). Mindez - mint Sen elismeri (Sen (1984c), 519-520. old.) - klnsen azrt lehet igaz, mert a szegnyek kltsgvetsben amgy is viszonylag nagy sllyal szerepelnek az lelemre fordtott kiadsok. Mindamellett a szituci elemzsben a jvedelem vizsglata egymagban sohasem lehet teljes, hiszen azt a jvedelmet valahogyan meg kell keresni, s ez szksgess teszi a munkaernek (erforrs-elltottsgnak) s a munka ruba bocstsa (foglalkoztatottsg) lehetsgnek elemzst is. m az olyan javak esetben, mint az oktats, az egszsggyi ellts vagy a kzlekeds, a jogosultsgoknak a reljvedelemmel val megkzeltse, elssorban a gyakori mennyisgi korltok miatt (pldul a krhz elrhetsge), csak meglehetsen tvoli lehet. Ezrt a jvedelemre alapoz megkzelts nemigen tjkoztat arrl, hogy mi az, amit valban megtehetnek az emberek, s mi az, ami nem ll mdjukban.

Sen a jogosultsgokat egyrtelmen ler rtelemben hasznlja, hiszen ezek igazbl az emberi kpessgek kiteljestse miatt fontosak (azaz pldul az lelemre jogosultsg elemzse a megfelelen tplltsg elemi emberi kpessgnek minl szlesebb kr megvalstsa rdekben jelents). Ez megklnbzteti Sen megkzeltst a modern politikai filozfia egyik nagy alakjnak, Robert Nozicknak a jogosultsgelmlettl, egyrtelmen normatv rtelmet tulajdont a jogosultsgoknak (Nozick (1974)).(5) Ez az eltrs azonban mr tvezet a szabadsg rtelmezsrl s a trsadalmi igazsgossg koncepcijrl folytatott vitkba.

Szabadsg s jllt

Sen tbbek kztt Isaiah Berlinre hivatkozva (Berlin (1969)) a szabadsg ktfle nzett klnbzteti meg: a pozitv s a negatv szabadsgot. A szabadsg pozitv rtelemben azt jelenti, amit az egyn kpes megtenni vagy elrni (freedom to). Ezzel szemben a szabadsg negatv rtelme azoknak a korltozsoknak a hinyt hangslyozza (freedom from), amelyeket az egyik szemly vagy az llam egy msik szemllyel szemben gyakorolhat (Sen (1988b), 272. old.). Nozick jogosultsgokra alapozott igazsgossgelmlete ez utbbi felfogst vallja, vagyis az egynek azon jogait emeli ki, amelyek korltot lltanak msok beavatkozsa el (Nozick (1974)).

Sen meggyzen mutat r arra (Sen (1988b), 274. old.), hogy a negatv szabadsg fenti rtelmezse sajtos bels feszltsggel terhes. Hiszen a negatv szabadsg e felfogsa csak msok be nem avatkozsnak kvetelmnyt lltja fl, de nem r el semmilyen pozitv ktelezettsget arra nzve, hogy tevlegesen hozzjruljunk a jogokkal val lshez. Ez jfent a szlesebb intzmnyi kontextus fontossgra hvja fl a figyelmet.

Mg fontosabb azonban, hogy a szabadsg e ktfle rtelmezse a trsadalmi szitucik nagyon eltr rtkelsre vezethet. Ezt mi sem mutatja jobban, mint az elz szakaszban trgyalt hnsg problmja. A hrom ismertetett slyos hnsg kzl egyik esetben sem mondhat, hogy srlt volna az hezk negatv szabadsga, hiszen senki sem akadlyozta ket magasabb br vagy munkahely keressben - a szrny hhall a negatv jogok normatv rtelemben teljesen mkd jogosultsgi rendszerben kvetkezett be. Sen ler jogosultsgi elemzse ppen arra mutat r, hogy az hezstl sjtott embereknek az hhall elkerlsre s a megfelelen tplltsgra val elemi kpessgei srltek alacsony brk vagy munkanlklisgk miatt - azaz szabadsguk pozitv rtelemben slyosan korltozdott. E plda is azt mutatja, hogy a kizrlag a negatv szabadsgjogokat hangoztat megkzelts egymagban elfogadhatatlan. Ahhoz, hogy rtkelhessk az egyni leteslyeket, nlklzhetetlen a tnyleges (pozitv) szabadsgok vizsglata.

A szabadsg pozitv rtelmezsnek elfogadsa egyltaln nem jelenti a negatv rtelmezs httrbe szortst, a negatv szabadsgjogok nrtknek tagadst. Sen erre is megvilgt erej pldval szolgl. hnsgeket vizsgl elemzsei rmutattak arra, hogy a brit gyarmati uralomtl fggetlened Indiban 1947 ta nem fordult el ezrek vagy millik hallt kvetel hezs. Mindez pedig a sajtszabadsg s a plurlis demokrcia kialakulsnak ksznhet. Ugyanis a kormnyzati hatalom tbb nem titkolhatta el az emberi deprivci e szrnysgt, s idejben hatsos beavatkozsra knyszertette a nyilvnossg s a politikai ellenfelek rzdul haragja. A borzalmas ellenplda ugyancsak lthat: Knban az gynevezett nagy ugrs kudarca utni vekben, 1958 s 1961 kztt az lelmezsi helyzet katasztroflis volt, de a szabad sajt hinya s a politikai ellenzk brutlis elnyomottsga miatt szinte minden nyilvnossgtl s a lehetsges segtsgtl elzrva halt hen - a becslsek szerint - 16-30 milli ember (Sen (1988b), 284-286. old.).

Sen tl akar lpni a szabadsg kzkelet, de tlzottan merev negatv-pozitv rtelmezsn. Ezrt elmletben s elemzseiben - a kpessgek fogalmn keresztl - sszekti a szabadsgot s a jlltet. Szakt a jltnek a kzgazdasgtanban hagyomnyosan a gazdagsggal azonostott rtelmezsvel, s a hangslyt az "anyagi jltben lni" ("gazdagnak lenni") krdsrl a "jl lenni" ("jllttel brni") krdsre helyezi t. Ha ki akarjuk dolgozni a jllt mrsnek valamilyen mutatjt, akkor nem a rendelkezsre ll jvedelemre vagy vagyonra, nem is a John Rawls tfog igazsgossgelmletben kifejtett gynevezett elsdleges javakra (Rawls (1971)) kell sszpontostanunk, hanem az egyn klnbz kpessgeire, arra, hogy rtkes cselekedeteket hajtson vgre, illetve rtkes ltllapotokat vltson valra. Az egyni kpessgek halmaza a klnbz rtkes cselekvs- s ltmdoknak (functionings) - mint pldul a megfelelen tplltsg vagy a j egszsg elemi ltmdjainak, az evs cselekvsmdjnak vagy a kzssghez tartozs sszetettebb ltmdjnak - az alternatv kombinciit jelenti (lsd Sen (1985a), (1985b), (1988b), (1993a)). Sen teht azzal, hogy a megvalstott rtkes cselekvs- s ltmdokrl az ezekre val kpessgekre helyezi t a hangslyt, a jllt eredmnyeirl (well-being achievement) a jlltre val szabadsgra (well-being freedom), azaz a relisan elrhet lehetsgekre irnytja a figyelmnket.(6) Ha csupn a jllt tnyleges eredmnyeit vennnk tekintetbe, akkor egy adott trsadalom vagy gazdasg rtkelsekor a szabad vlaszts nrtkt s a szabadsg mrtkt (kiterjedtsgt) figyelmen kvl hagynnk. Felels, felntt emberek leteslyeinek rtkelsekor pedig a jlltre val szabadsgot kellene - Sen ajnlsa szerint - a trsadalompolitika kzppontjba helyezni, ha tiszteletben akarjuk tartani a j letrl kialaktott egyni elkpzelsek pluralitst s a vlasztsainkrt vllalt egyni felelssget.

Sen a jlltet ugyanakkor csupn az egyik alapvet dimenzinak tekinti az erklcsi szemly tfog vizsglatban. Br szorosan kapcsoldik a jllt fogalmhoz, de eltr szerep az erklcsi szemly mint cselekv (agency) aspektusa. Nyilvnval, hogy az egyn sajt jlltnek fokozsa mellett ms clok elrsre is trekszik, amelyek adott esetben akr sajt jlltvel ellenttesek is lehetnek (lsd pldul a "tiszta" altruizmus, vagyis az nzetlensg, ldozatkszsg eseteit). Az erklcsi szemly mint cselekv dimenzija teht az egyn valamennyi cljt s vlasztst - ezek megvalsulst (agency achievement) s szabadsgt (agency freedom) - relevns informciv teszi a klnbz trsadalmi llapotok s cselekvsek rtkelsben. A cselekvsi szabadsg teht bizonyos rtelemben szlesebb koncepci, mint a jlltre val szabadsg, hiszen ebben arrl beszlnk, hogy az egynnek szabadsgban ll megtenni vagy elrni j okkal rtkesnek tartott brmilyen cljt (a sajt jlltn kvlieket is).(7) A szabadsgnak e cselekvhz kttt aspektusa nyilvnvalan magban foglalja a szabadsg negatv (korltozs-mentessgknti) rtelmezst; az egyn mint a vlasztsairt felels cselekv gy tovbbi hangslyt kap Sen elmletben (lsd Sen (1985a), (1987a), (1992a)). Ugyanakkor - mint arra a jlltre val szabadsg fogalma rmutat - a szabadsg szorosan sszefgg a tnyleges lehetsgekkel, a szabadsg rtkelse pedig az eredmnyekkel.

Sen elmletnek, a kpessgeken alapul megkzeltsnek nyltan vllalt sajtossga - mint rzkelhettk - az elemzs szerkezetnek pluralitsa. Minden trsadalomtudsnak fontos tanulsgul szolglhat azon megllaptsa, hogy ha egy fogalom, mint pldul a szabadsg, eredenden tbbrtelm, akkor a j elemzs ezt nem elrejteni igyekszik valamilyen leegyszersts bevezetsvel, hanem ppen hogy mindent megtesz annak visszaadsra (Sen (1993a), 33. old.).

Sen munkssgnak egyik nagyon fontos eredmnye, hogy a fejlds s az letminsg nemcsak az elrt teljestmnyekkel fgg ssze, hanem azzal is, hogy milyen lehetsgek kzl vlaszthat az adott szemly az adott trsadalomban.(8) A szegnysg s az egyb egyenltlensgek tern vgzett kutatsai megkrdjelezik azokat a nzeteket, amelyek a versenyz (kompetitv) piacok ltalnos gazdagsgnvel tulajdonsgra alapozva igyekeznek e problmkra elfogadhat megoldst tallni. E krdskrben Sen egyrtelmen bizonytja az emberi kpessgekre pl megkzelts progresszivitst a jvedelmi megkzeltssel szemben, hiszen meggyzen mutat r a szegnysg objektv voltra, az abszolt rtelemben htrnyos helyzetre, amely ellentmond a jvedelmi elemzsek relativizmusnak. Mindezekbl nyilvn az is egyrtelm, hogy Amartya Sen "igazi" modern, hiszen a felvilgosods szellemben - a racionlis megismers elemz erejben bzva - hisz a "fejlds" emancipatrikus, civilizatrikus jellegben, vagyis az emberi kpessgek tkletesedshez vezet t megtallsban s jrhatsgban.

HIVATKOZSOK

Anand, S. - Ravallion, M. (1993): Human development in poor countries: on the role of private incomes and public services; Journal of Economic Perspectives, Vol. 7.

Arrow, K. (1951): Social Choice and Individual Values; Wiley, New York

Berlin, I. (1969): Four Essays on Liberty; Clarendon Press, Oxford (magyarul: Ngy essz a szabadsgrl; Eurpa, Budapest, 1990, ford.: Ers F. s Bernyi G.)

Csaba L. (1999): A rendszervltozs elmlete s/vagy a kzgazdasgtan kudarca?; Kzgazdasgi Szemle, XLVI, 1, 1-19. old.

Drze, J. - Sen, A. (1989): Hunger and Public Action; Clarendon Press, Oxford

Fekete L. (1998): Adam Smith Nemzetek gazdagsga s a felvilgosods filozfija( Replika, 31-32. sz., 99-120. old.

Gaertner, W. - Pattanaik, P. K. (1988): An Interview with Amartya Sen; Social Choice and Welfare, 5, 69-79. old.

Nozick, R. (1974): Anarchy, State and Utopia; Basil Blackwell, Oxford (magyarul rszletek: Elosztsi (disztributv) igazsgossg; in: Huoranszky F. (szerk.): Modern politikai filozfia; Osiris-Lthatatlan Kollgium, 1998, 141-160. old., ford.: Babarczy E.; valamint Anarchia, llam s utpia (rszletek); in: Bujalos I. - Nyilas M. (szerk.): Az j jobboldal s a jlti llam; A szocilis szakkpzs knyvtra, Budapest, 1996, 84-107. old., ford.: Bksi J.)

Nussbaum, M. - Glover, J. (szerk.) (1995): Women, Culture and Development: A Study on Human Capabilities; Clarendon Press, Oxford

Pataki Gy. (1998): Etika s kzgazdasgtan; Gondolatok a jlt, a szabadsg s az igazsgossg krdseirl; Replika, 31-32. sz., 121-133. old.

Rawls, J. (1971): A Theory of Justice; Belknap Press, Cambridge, MA (magyarul: Az igazsgossg elmlete; Osiris, Budapest, 1997, ford.: Krokovay Zs.)

Redclift, M. (1996): Wasted: Counting the Costs of Global Consumption; Earthscan, London

Sen, A. (1960): Choice of Techniques; Basil Blackwell, Oxford

Sen, A. (1970a): The Impossibility of the Paretian Liberal; Journal of Political Economy, 72, 152-157. old.

Sen, A. (1970b): Collective Choice and Social Welfare; Holden-Day, San Francisco

Sen, A. (1976): Liberty, Unanimity and Rights; Economica, augusztus, 217-245. old.

Sen, A. (1977): Rational Fools: A Critique of the Behavioral Foundations of Economic Theory; Philosophy and Public Affairs, 6, nyr

Sen, A. (1979a): Utilitarianism and welfarism; Journal of Philosophy, 76, 463-488. old.

Sen, A. (1979b): Personal Utilities and Public Judgements: Or, What's Wrong with Welfare Economics?; Economic Journal, 89, 537-558. old.

Sen, A. (1980): Equality of What; in: McMurrin, S. (szerk.): Tanner Lectures on Human Values; Cambridge University Press, Cambridge

Sen, A. (1981a): Poverty and Famines: An Essay on Entitlement and Deprivation; Clarendon Press, Oxford

Sen, A. (1981b): Public Action and the Quality of Life in Developing Countries; Oxford Bulletin of Economics and Statistics, Vol. 43, No. 4, 287-293. old.

Sen, A. (1982): Liberty as Control: An Appraisal; in: French et al. (szerk.): Midwest Studies in Philosophy VII. P.A.; University of Minnesota Press, Minneapolis, 207-221. old.

Sen, A. (1983): Liberty and Social Choice; Journal of Philosophy, janur, 5-28. old.

Sen, A. (1984a): Ingredients of Famine Analysis: Availability and Entitlements; in: Sen, A.: Resources, Values and Development; Basil Blackwell, Oxford, 452-483. old.

Sen, A. (1984b): Development: Which Way Now?; in: Sen, A. Resources, Values and Development; Basil Blackwell, Oxford, 485-507. old.

Sen, A. (1984c): Goods and People; in: Sen, A. Resources, Values and Development; Basil Blackwell, Oxford, 509-527. old.

Sen, A. (1985a): Well-Being, Freedom and Agency; Journal of Philosophy, prilis, 169-221. old.

Sen, A. (1985b): Commodities and Capabilities; North-Holland, Amsterdam

Sen, A. (1987a): On Ethics and Economics; Basil Blackwell, Oxford

Sen, A. (1987b): The Standard of Living; in: Hawthrone, G. (szerk.): Tanner Lectures with Discussion; Cambridge University Press, Cambridge

Sen, A. (1987c): Justice; The New Palgrave Dictionary of Economics, Macmillan, London

Sen, A. (1988a): Rights and Agency; in: Scheffler, S. (szerk.): Consequentialism and its Critique; Oxford University Press, Oxford, 187-223. old.

Sen, A. (1988b): Freedom of Choice: Concept and Content; European Economic Review, 32, 269-294. old. (magyarul rszletek: A vlaszts szabadsga; Tervgazdasgi Frum, IV, 1, 1-15. old.)

Sen, A. [1990a]: Gender and Cooperative Conflicts; in: Tinker, I. (szerk.): Persistent Inequalities: Women and World Development; Oxford University Press, Oxford, 123-149. old.

Sen, A. (1990b): Justice: Means versus Freedoms( Philosophy and Public Affairs, 19, 111-121. old.

Sen, A. (1991): Welfare, Preference and Freedom; Journal of Econometrics, 50, 15-29. old.

Sen, A. (1992a): Inequality Reexamined; Harvard University Press, Cambridge

Sen, A. (1992b): Minimal Liberty; Economica, May, 139-159. old.

Sen, A. (1992c): Missing Women; British Medical Journal, No. 304

Sen, A. (1993a): Capability and Well-Being; in: Sen, A. - Nussbaum, M. (szerk.): The Quality of Life; Clarendon Press, Oxford, 30-53. old.

Sen, A. (1993b): Az egyni szabadsg mint trsadalmi elktelezettsg; in: Kindler J. - Zsolnai L. (szerk.): Etika a gazdasgban; Keraban Knyvkiad, Budapest, 26-44. old., ford.: Ferge Zs.

Sen, A. (1993c): Nhny jelenkori gazdasgi s trsadalmi problmrl; in: Zamagni, S. - Musu, I. (szerk.): A kzgazdasgtan trsadalmi s etikai vetletei (Nemzetkzi tancskozs a Vatiknban); Egyhzfrum, Budapest, 125-133. old., ford.: Zsolnai L.

Sen, A. (1993d): Markets and Freedoms; Oxford Economic Papers, 45, 519-541. old.

Sen, A. (1993e): Van-e az zleti etiknak gazdasgi jelentsge?; Kzgazdasgi Szemle, XL, 2, 101-109. old.

Sen, A. (1998): Mortality as an Indicator of Economic Success and Failure; The Economic Journal, janur, 1-25. old.

Sen, A. - Williams, B. (1982): Introduction; in: Sen, A. - Williams, B. (szerk.): Utilitarianism and Beyond; Cambridge University Press, Cambridge

Tinker, I. (szerk.) (1990): Persistent Inequalities: Women and World Development; Oxford University Press, Oxford


Lbjegyzetek:


(1) A pareti libertrius lehetetlensgi ttel a trsadalmi dntsek elmletnek matematikai eszkztrt felhasznlva bizonytja, hogy a szemlyes szabadsg igen enyhn megfogalmazott kvetelmnye is ellentmondsba kerl a Pareto-hatkonysg elvvel. A kzgazdszok ltal szles krben elfogadott Pareto-hatkonysg elve azt mondja ki, hogy trsadalmilag optimlisnak tekinthet az az llapot, amelybl nem lehet gy elmozdulni, hogy a trsadalom egyetlen tagjnak se cskkenjen az egyni hasznossga. A lehetetlensgi ttel azonban megersti azt az utilitrius (haszonelv) etikkkal szembeni slyos ellenvetst, hogy azok nem kpesek a szabadsgjogok kzvetlen rtkelsre, st, ellentmondanak az emberi jogoknak. Sen ttele teht a jlti kzgazdasgtan - utilitrius gykereibl fakad - slyos fogyatkossgra hvja fl a figyelmet (lsd Sen (1970a), (1976), (1982), (1983), (1985a), (1992b), (1993d); magyarul lsd Sen (1993b(; Pataki (1998)).
(2) A fenti pezsgspohr-vizespohr kp az gynevezett fejlett vilg dbbenetes mrtk globlis gazdasgi hegemnijra utal. A vilg orszgainak jvedelmi szempontbl leggazdagabb 20 szzalka (az szak) a vilg sszjvedelmnek s a vilgkereskedelemnek tbb mint 80 szzalkt tartja a kezben, szemben a msodik, harmadik, negyedik s tdik jvedelmi kvintilissel (20 szzalkkal), amelyek rendre ennek 11,7; 2,3; 1,9 s 1,4 szzalkval rendelkeznek. Ezek a kirv egyenltlensgek radsul nem az gynevezett fejldk elzrkzsa mellett llnak fnn s nvekedtek ily mrtkre, hanem pphogy vilggazdasgi integrcijuk fokozdsval, ami egyrtelmen a leggazdagabbak elnyeit szolglta (Redclift (1996), 72. old.).
(3) Nyilvnval, hogy a Pareto-hatkonysg elve ugyancsak teljesen "rzketlen" az elosztsi viszonyokra: pareti rtelemben nemkvnatos az olyan trsadalmi lps, amely a nagyon gazdagoktl akr a legcseklyebb erforrs-tcsoportostst vrja a legszegnyebbek javra, hiszen ekkor a gazdagok egyni hasznossga cskken, s ez a definci szerint megengedhetetlen. Az effajta utilitarizmus ugyanis az egyenlsget "egyenl figyelembevtelknt" rtelmezi, azaz a trsadalmi hasznossg szempontjbl minden egyes egyn rdeke azonos sllyal esik latba. A Pareto-hatkonysg elve ordinlis skln mrhet hasznossgokra vonatkozik, vagyis nincs helye az rdekek valamilyen slyozsnak "srgssgk" szempontjbl (gy a gazdag preferencija a luxusaut irnt ugyanolyan fontos, mint a szegny preferencija az hsgt enyht lelem irnt).
(4) Itt szeretnnk felhvni a figyelmet egy olyan slyos gazdasgetikai dilemmra, amellyel jelenkori trsadalmaink s a vilg szembe kell nzzen, nevezetesen a biotechnolgia s a gnkezelt lelmiszerek megengedhetsgnek (legitimcijnak) krdsre. Azrt jelezzk ezt e helytt, mert e technolgik kifejleszti s tmogati elszeretettel rvelnek azzal, hogy ez fogja megoldani a vilg hezinek problmjt. Sennek az hezsrl szl elemzseit olvasva nyilvnvalv vlik, hogy ez a zengzetes retorika nem ms, mint az hezs problmjnak teljes flrertse vagy veszlyesen demagg flrertelmezse.
(5) A normatv vagy elr (preskriptv) tudomnyos megkzeltst rendszerint a ler (deskriptv) elemzsekkel lltjk szembe. Az elbbi arra keresi a vlaszt, hogy "mi lenne a j vagy helyes?" itt s itt, ekkor s ekkor( pldul hogyan kell vagy nem kell beavatkoznia a kormnyzatnak a szegnysg flszmolsa rdekben. Az utbbi, a ler megkzeltst az rdekli, hogy milyen jellemzi vannak a vizsglat trgynak adott helyzetben( pldul milyen dimenzik szerint mondhat valaki szegnynek itt s itt, ekkor s ekkor. Ugyanakkor jogosan vethet fel a krds: sztvlaszthatk-e ilyen lesen a kzgazdasgtanban - s ltalban a trsadalomtudomnyokban - a normatv s a ler elemek? Erre itt kzvetlen vlasszal nem szolglhatunk.
(6) Rawls elmletvel szembeni brlata is erre sszpontosul. Sen szerint az elsdleges javak csupn a szabadsg eszkzeinek tekinthetk. Ugyanazokkal az eszkzkkel az egyik szemly - sajtos egyni jellemzinl s trsadalmi helyzetnl fogva - rtkesebb letet tud megvalstani, mint egy msik szemly, aki pldul valamilyen testi fogyatkossgban szenved. A trsadalmi egyenlsg s a trsadalmi igazsgossg vizsglatnak ezrt egyarnt az emberi kpessgek "tere" a megfelel helye (lsd Sen (1980), (1990b), (1992a)).
(7) Egy szemly tnyleges jlltnek rtkelsekor ltnek azokat az alapelemeit kell figyelembe venni, amelyek a sajt szemlyes jlltt jelentik, teht azokat az rtkes cselekvs- s ltmdokat, amelyeket el tud rni vagy meg tud valstani. A cselekvs dimenzijban a szemly sikert rtkeljk, azt, hogy valamennyi kvetsre rdemes clja tekintetben mit rt el. Br az egyn jlltnek is lehetnek msokra vonatkoz szempontjai, ezek nem egymagukban rtkesek, csupn az adott szemly jlltre tett hatsukon keresztl. A cselekvi aspektusban rtkeldnek pldul a "tiszta" altruizmus vagy a kanti morlis elvekhez hasonl erklcsi elktelezettsg esetei. Egy szemly jlltre val szabadsgt kpessgeinek halmazn rtelmezzk - ezek a kpessgek mutatjk meg tnyleges szabadsgt arra, hogy klnfle tpus leteket lhessen. A cselekvi szabadsg arra utal, hogy a szabadsg tbb, mint a szemlyes let kpessgei (a szemly hatalma arra, hogy bizonyosfajta letvitelt megvalstson), beletartozik a kzvetlen szemlyes kontroll afelett, hogy ezeket a kpessgeket (ezt a hatalmat) bizonyos mdon gyakorolhassuk vagy rhessk el. Ez a szabadsg procedurlis dimenzija, amely a negatv szabadsgjogokban lt testet.
(8) Amartya Sen gondolatainak egyik nagyon jelents gyakorlati eredmnye az ENSZ Fejlesztsi Programjnak (UNDP) keretben szletett (lsd az 1990-tl vente kiadott Human Development Reportot - Jelents az emberi fejldsrl). Sen tevkenyen rszt vett elmleti flvetsei gyakorlati hasznostsban azzal, hogy a UNDP munkacsoportjval egyttmkdve kidolgozta a Human Development Indexet (rviden HDI, magyarul az emberi fejlds mutatja), amely az egyes orszgok fejlettsgt llampolgraik kpessgeinek s vlasztsi lehetsgeinek figyelembevtelvel mri (egyetlen mutatban kombinlva a szletskor vrhat lettartam, az iskolzottsg s az egy fre jut vsrler mutatit).
*Ezt az rst Kindler Jzsef tanr rnak ajnlom, aki egyetemistaveim alatt s utn igazi mentorknt segtett, s pldjval elktelezett az alapos s kritikai munka irnt. Ksznttel tartozom Zsolnai Lszlnak, aki sok idejt szentelte arra, hogy megvitassa velem Amartya Sen egyes gondolatait. Ksznm a Kovsz szerkesztinek, valamint Matolay Rknak rszletes javaslataikat s megjegyzseiket, amelyeket rsom els vltozataihoz fztek. Termszetesen minden fennmarad hinyossgrt s hibrt kizrlag a szerz tartozik felelssggel.

 

vissza